Sunday, July 20, 2025

Life is simple, joyous, and peaceful

       Life is simple. 
But our ego, constant comparison, and competition with others make it complicated and unnecessarily complex.

       Life is meant to be peaceful and joyful.
But our greed, endless desires, and expectations make us discontented and restless.  

Those who embrace simplicity and stay humble and grounded often experience a deeper sense of contentment and joy. 
They carry less mental clutter and dilemmas, face fewer inner conflicts, and live with more clarity and ease.

Happiness, after all, isn't found in overabundance, but in finding joy in what is available and aligning with what truly matters.

Peace belongs to those who stay humble, simple, and have fewer desires and expectations.
                                                               " Rajan Sachdeva " 

जीवन तो सरल आनंदमय और शांतिपूर्ण है

जीवन तो सरल है ।
लेकिन हम अपने अहंकार और निरंतर दूसरों से तुलना एवं प्रतिस्पर्धा के कारण इसे जटिल बना लेते हैं ।

            जीवन तो वस्तुतः  शांतिपूर्ण और आनंदमय होना चाहिए।
लेकिन लालच, अंतहीन इच्छाएँ और प्रतिस्पर्धा हमें असंतुष्ट और बेचैन बना देती हैं।

जो लोग सादगी एवं विनम्रता को अपनाते हैं और ज़मीन से जुड़े रहते हैं, वो संतुष्टि और आनंद की गहरी अनुभूति का अनुभव करते हैं।
उनके मन में दुविधाएं और उलझनें कम होती हैं। 
वे कम आंतरिक संघर्षों का सामना करते हैं, और अधिक स्पष्टता और सहजता से जीवन जीते हैं। 

अंततः  सच्चा सुख अत्यधिक संपन्नता में नहीं - सच्ची प्रसन्नता अधिकता और बाहुल्य में नहीं, बल्कि जो उपलब्ध है उस का आनंद लेने में और जो बातें वास्तव में मायने रखती हैं उनके साथ तालमेल बिठाने में मिलती है।

शांति उन्हीं को मिलती है जो सरल और विनम्र हैं  - जिनकी इच्छाएं और मांगें कम हैं।
                                                    "राजन सचदेव "

Saturday, July 19, 2025

नलिनीदलगत जलमतितरलम् (कमलपत्र पर जल की बूंद)

     नलिनीदलगत जलमतितरलम्, तद्वज्जीवितमतिशय चपलम्।
          विद्धि व्याध्यभिमानग्रस्तं,लोक शोकहतं च समस्तम् ॥४॥
                                   अन्वय: 
      नलिनी दल गत जलम अति तरलम् - तद्वद जीवितम् अतिशय चपलम्
      विधि व्याधि अभिमान ग्रस्तम् - लोकं शोक हतं च समस्तम्

अर्थात- 
जीवन कमल-पत्र पर जल की बूंदों के समान अल्प एवं अनिश्चित है - क्षणभंगुर है। 
जान लो (याद रखो) कि समस्त विश्व - अर्थात हर प्राणी रोग - अभिमान और दु:ख में ग्रस्त है॥
सारा संसार अहंकार और किसी न किसी रोग, कष्ट और दुःख का शिकार है।
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यहां आदि शंकराचार्य - जीवन की अस्थिरता को समझाने के लिए, कमल के पत्ते पर पड़ी पानी की बूंदों का एक उत्कृष्ट उदाहरण दे रहे हैं। 
जल की बूँदें कमल के पत्ते पर होते हुए भी पत्ते से अलग होती हैं - उस पर चिपकती नहीं हैं। 
यह इतनी अस्थिर होती हैं कि जरा से हवा के झोंके से भी फिसल कर गिर सकती हैं। 
इसी तरह हमारा जीवन भी अस्थिर और अप्रत्याशित है।
जिस प्रकार हल्की सी हलचल या हवा के झोंके से कमल के पत्ते पर बैठी पानी की एक बूंद आसानी से नीचे गिर सकती है - 
उसी तरह किसी बीमारी, स्ट्रोक, दिल के दौरे या किसी दुर्घटना के कारण जीवन भी अप्रत्याशित रुप में शरीर से विदा हो सकता है।
हम जीवन की स्थिरता पर भरोसा नहीं कर सकते। 
इसे पकड़ कर नहीं रख सकते। 
हम नहीं जानते कि अगले पल में क्या होने वाला है।
इसलिए, जो भी समय हमारे पास है - उसका उपयोग सही ढंग से करना चाहिए। 
उसका यथायोग्य लाभ लेना चाहिए।
 
                विधि व्याधि अभिमान ग्रस्तम् - लोकं शोक हतं च समस्तम्
अर्थात यह भी समझ लें कि सारा संसार ही अभिमान और रोग एवं दु:ख  का शिकार है।
प्रकृति के इस नियम से कोई भी अछूता नहीं है।
जिसने भी जन्म लिया है वह उपरोक्त लक्षणों से ग्रस्त है।
शरीर हमेशा या अंत तक पूरी तरह से स्वस्थ नहीं रह सकता - जीवन हमेशा सुखी और आनंदमयी नहीं रहता।
मानसिक स्तर पर भी - हर व्यक्ति के मन में कुछ न कुछ अहंकार और उत्कृष्टता का भाव मौजूद होता है जिसकी वजह से अक्सर कुंठा एवं ईर्ष्या  का भाव भी भी बना रहता है ।
हर इंसान किसी न किसी दुःख और चिंता से ग्रसित रहता है।
कोई भी व्यक्ति हर प्रकार से पूर्ण नहीं होता। 

सभी गुरुओं, ऋषियों और संतों- महात्माओं की तरह, आदि शंकराचार्य भी हमें याद दिला रहे हैं कि यह संसार क्षणभंगुर है -- अर्थात जीवन अप्रत्याशित है। 
पीड़ा, शोक और दुःख हर व्यक्ति के जीवन का हिस्सा है।
वह हमें जीवन की वास्तविकता का एहसास करवा के - अपनी प्राथमिकताओं को निर्धारित करने और समय का सही उपयोग करने के लिए समझा रहे हैं।
जीवन में लक्ष्य स्पष्ट होने पर ही संतुष्टि संभव है। 
जीवन का लक्ष्य प्राप्त हो जाने पर ही मन में संतोष होना संभव है।
और जीवन के उद्देश्य को जानने और समझने और उसे अपने जीवन में उतारने का समय अभी और इसी वक़्त है।

अक़्सर हम अप्रिय या कठिन कार्यों को कुछ देर के लिए स्थगित कर देते हैं। 
ऐसा सोच लेते हैं कि अभी तो बहुत समय पड़ा है - इस काम को फिर कभी कर लेंगे। 
शंकराचार्य कहते हैं कि जीवन अतिशय-चपलम - अत्यंत अस्थिर और अप्रत्याशित है।
इसलिए, जो काम अभी करना चाहिए उसमे ढ़ील नहीं करनी चाहिए - उसे स्थगित नहीं करना चाहिए।
संत कबीर जी भी यही कहते हैं:
         कल करे सो आज कर - आज करे सो अब
         पल में प्रलय होगी बहुरि करेगा कब?
अर्थात:
जो कुछ भी करना चाहते हो वो आज ही और अभी कर लो 
यदि अगले पल ही अंत आ जाए तो कैसे करेंगे? 
इसलिए, यदि कुछ अच्छा और उद्देश्यपूर्ण काम करना चाहते हैं - तो उसे जल्दी ही कर लेना चाहिए - प्रतीक्षा नहीं करनी चाहिए।
                                      " राजन सचदेव "

नलिनी = कमल 
दल = पत्ते  
जलम = पानी की बूंद 
अति तरलम = अत्यंत अस्थिर
तद्वद = इसी प्रकार 
जीवितम् = जीवन 
अतिशय -चपलम् = अत्यंत अस्थिर
विधि = जानिए
व्याधि = रोग, 
अभिमान = अहंकार 
ग्रस्तम = डूबा हुआ 
लोकम् = संसार 
शोक हतम = दुःख से त्रस्त 
समस्तम = सब 

Nalinīdalagata-jalamatitaralaṁ (Life is unpredictable like a adroplet of water)

Nalinīdalagata-jalam atitaralaṁ tadvajjīvitam atiśaya-capalam
Viddhi vyādhy-abhimāna-grastaṁ lokaṁ śoka-hataṁ ca samastam
                                             (Bhaja Govindam – Verse 4)

Breakdown:
Nalini Dalagat Jalam Ati Taralam – Just as water on a lotus leaf is quite unstable
Tadvad Jivitam Atishaya Chapalam – So too is life, highly unpredictable and fleeting
Viddhi Vyadhi Abhiman Grastam – Know that life is afflicted by disease, suffering, and a sense of false ego
Lokam Shok Hatam Cha Samastam – And that the whole world is full of sorrow and grief
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To illustrate the instability and impermanence of life, Adi Shankaracharya offers the powerful image of drops of water trembling on a lotus leaf. A water droplet does not stay on a lotus leaf for long. It is so unstable that even the slightest gust of wind can cause it to slide off. 
Similarly, life is just as fragile and unpredictable. 

Just as a water droplet can slip off at the smallest disturbance, life too can come to an unexpected end — through illness, a stroke, a heart attack, or an accident.
We cannot take life for granted. We cannot hold on to it forever.
We don’t even know what the next moment may bring.
Therefore, there is no time to waste.
The message, or rather, warning, is quite clear - that whatever time we do have must be used wisely.

The second part of the shloka states:
"Viddhi Vyadhi Abhiman Grastam - Lokam Shok Hatam Cha Samastam."

Understand that the whole world is caught in the grip of disease and ego, of sorrow and grief. No one is exempt from these truths.
Every being that is born is prone to suffering. The body is never completely free from illness, pain, and suffering, nor does it remain unchanged throughout life.

At the mental level, pride and ego linger in every mind. Everyone carries some degree of self-importance, and everyone experiences personal loss, grief, or sorrow. 
No one is absolutely perfect. No one is flawless in every way or in every field.

Like other sages, Adi Shankaracharya also reminds us of the fleeting nature of the world — that life is uncertain and that pain, grief, and sorrow are inherent parts of existence.
The whole world is afflicted by disease, pride, and suffering. No one is exempt. 

Therefore, he urges us to discover the truth of life, set our priorities, and use our time wisely.
Satisfaction is only possible when life has a clear purpose —
And fulfillment comes when that purpose is accomplished. 
The time to discover and live that purpose is now. 

We often delay what is difficult or unpleasant.
We think we have plenty of time, and we can do it later.
But Shankaracharya reminds us that life is Atishaya-Chapalam — extremely unpredictable.
Therefore, we should not postpone what must be done.

Sant Guru Kabir ji also expresses the same thought: 
                   "Kal karay so aaj kar, aaj kare so ab
                    Pal mein pralaya hoyegi, bahuri karega kab?" 
Meaning:
What you plan to do tomorrow, do today.
What you plan to do today, do now.
If the end comes in the next moment —
When will you have the chance to act?

Therefore, if there is something good and purposeful you wish to do, do not delay.
The time is now.
                           " Rajan Sachdeva "

                          Word-by-Word Meaning:
Nalini = Lotus 
Dal = Leaf
Jalam = A drop of water
Ati Taralam = Extremely unstable
Tadvad = In the same way
Jivitam = Life
Atishaya-Chapalam = Extremely fickle
Viddhi = Know, realize 
Vyadhi = Disease
Abhiman = Ego
Grastam = Seized or possessed by
Lokam = The world 
Shok-Hatam = Struck by grief
Samastam = All, the whole

Monday, July 14, 2025

शोर कभी मुश्किलें आसान नहीं करता

ख़ामोशी की तह में  छुपा लो उलझनें
शोर कभी मुश्किलें आसां नहीं करता
                     (लेखक अज्ञात)

अपनी समस्याओं को मौन की परतों में छुपा कर रखना ही बेहतर होता है।
क्योंकि केवल शोर करने से ही तो मुश्किलें आसान नहीं हो जातीं। 

हर संघर्ष के लिए ऊँची आवाज़ की ज़रुरत नहीं होती। 
रोने चिल्लाने, हर वक़्त शिकायत करने और लोगों से अपनी परेशानी का इज़हार करते रहने से अक्सर कोई हल नहीं निकलता।
कुछ गुत्थियाँ मौन में - ख़ामोशी में ही सुलझती हैं। 

स्थिरता एवं मौन में एक ऐसी गहन शक्ति निहित होती है — जिस में उलझनें धीरे-धीरे स्वयं ही शांत होने लगती हैं और उलझे हुए दोचित्ते विचारों की पकड़ ढीली पड़ने लगती है।

जिस तरह पानी को शांत छोड़ने पर उसमें मिली हुई मिट्टी और कीचड़ नीचे बैठ जाता है -  
वैसे ही मौन और स्थिरता में हमारे मन को स्पष्टता मिलती है और सहज में ही समाधान दिखने लगते हैं। 
                                          " राजन सचदेव "    

Shor mushkilen aasaan nahin karta (Noise never makes difficulties easier)

Khamoshi ki teh may chhupa lo ulajhanay 
Shor kabhi mushkilen aasaan nahin karta 
                  (Author unknown)
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                     English translation

Hide your problems beneath the layers of silence.
Noise never makes difficulties any easier.
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It is better to hide your problems in the layers of silence.
Because problems don't become easy just by making some noise.

Not every struggle needs a loud voice.
Shouting, whining, or constantly talking about our problems with everyone rarely solves anything.
Some problems can be better solved in silence.
Some knots can be better untangled in stillness. 

There is a deep strength inherent in stillness and silence. 
It's a sacred space where confusion softens, tangled thoughts begin to loosen their grip, and the complications slowly begin to calm down on their own. 
Just as mud settles when water is still and undisturbed, so too do our minds find clarity in silence and stillness, and solutions start to appear.
                                   " Rajan Sachdeva " 

Sunday, July 13, 2025

बहरों को शिकायत है Behron ko shikaayat hai (The deaf accuse me)

अंधे निकालते हैं चेहरे में मेरे नुक़्स 
बहरों को शिकायत है ग़लत बोलता हूँ मैं 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 
Andhay nikaaltay hain chehray me meray nuqs
Behron ko shikaayat hai ghalat bolta hoon main 
                 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

                       English translation 

The blind judge the blemishes on my face 
While the deaf accuse me of speaking wrong

Saturday, July 12, 2025

Koi chahay kuchh kahay - Whatever others may say

Koi chahay kuchh kahay Tum ba-sha'uur hee raho 
Poornima kay chaand ki tarah pur-noor hee raho 

Na behas me 'Rajan' pado, aur naa maghroor hee raho 
Miltay nahin vichaar jin say - un say door hee raho 
                     " Rajan Sachdeva "

Ba-sha'uur      = civilized, well-mannered, well-behaved, prudent - one who maintains prudence and good manners 

Purnoor            =  Radiant, Bright,  Shining  
Maghroor         =   Arrogant, Proud, Egotistic, Drunken with pride 

                        English Translation

Regardless of what others may say — Stay wise, mindful, and serene.
Remain calm and radiant - Like the full moon in the sky.

Do not argue, says Rajan, nor be filled with arrogance and pride.
But stay away from those whose thoughts don't align with yours.

                       Avoid debate, and never be vain
From minds that clash with yours — gently refrain.
                    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

I wrote these lines as a gentle reminder to myself — 
To stay calm, centered, and luminous, no matter what others or the world may say.
           " Kuch to log kahengay, Logon ka kaam hai kehnaa
            Chhodo bekaar ki baaton me kahin beet na jaye raina"

"People will talk — it's what they do.
Don’t waste the night fretting over things that don’t matter."
In other words: 
Don’t waste your precious time worrying about what people say —
They will talk anyway. 

Wisdom doesn’t seek applause, nor require approval from others. 
It doesn’t crave validation in debates and arguments.

True peace often lies in choosing silence over conflict, and distance over disharmony. 
Sometimes, it’s wiser to walk away from those who refuse to understand you. 
Do not lose your peace and inner light trying to convince those who simply want to argue and disagree with you. 

Let your thoughts flow where they are received, and your presence glow where it is cherished.
                                                    — Rajan Sachdeva 

कोई चाहे कुछ कहे

कोई चाहे कुछ कहे तुम बा-शुऊर ही रहो 
पूर्णिमा के चांद की तरह पुरनूर ही रहो 

न बहस में 'राजन' पड़ो और न मग़रुर ही रहो
मिलते नहीं विचार जिन से - उनसे दूर ही रहो 
                           " राजन सचदेव "
             
बा-शुऊर    =    सभ्य, भद्र तमीज़दार, विवेकशील - विवेक और सुसंस्कार को क़ायम रखने  वाला   
पुरनूर         =    प्रकाशमान, दीप्तिमान, रौशन  
मग़रुर        =   घमंडी, अभिमानी,  अहंकारी,  अभिमान के नशे में चूर  
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ये पंक्तियाँ लिखी हैं  - स्वयं को याद दिलाने के लिए - 
कि लोग तो कुछ न कुछ कहते ही रहेंगे। क्या उनके कहने पर हम अपना विवेक त्याग दें? 
               "कुछ तो लोग कहेंगे - लोगों का काम है कहना  
               छोडो, बेकार की बातों में कहीं बीत ना जाए रैना"
लोग कुछ भी कहें, हमें अपना विवेक, अपने संस्कार, अपनी सभ्यता और शऊर नहीं भूलना चाहिए। 
बहस और तर्क वितर्क के चक्कर में पड़ कर अपनी शांति भंग नहीं कर लेनी चाहिए। 

ज्ञान और विवेक बुद्धि को न तो प्रशंसा की चाहत होती ही और न ही  तर्क-वितर्क में जीत हासिल करने की ज़रुरत महसूस होती है। 
यह लोगों से मान्यता नहीं चाहती। 
शांति का मार्ग तर्क या टकराव में नहीं, बल्कि मौन और संतुलन में होता है। 

सच्ची शांति अक्सर मौन में होती है - बहस मुबाहिसों और झगड़ों में नहीं। 
इसलिए जिनसे विचार न मिलें उनसे थोड़ी दूरी बना लेना ही ठीक रहता है। 
जो लोग आपकी बात को शांति से सुनना और समझना ही न चाहें  तो उन से झगड़ कर अपनी शांति और अपने भीतर का प्रकाश खोने से क्या फ़ायदा? 
जो आपकी बात को निष्पक्ष भाव से समझने की बजाए केवल बहस ही करना चाहें तो उन लोगों से थोड़ा दूर हो जाना ही समझदारी है। 

अपने विचारों को वहीं बहने दें - वहीं सांझा करें जहां उन्हें बिना वैमनस्य के निष्पक्ष भाव से ग्रहण किया जाए। 
और अपने अस्तित्व को वहाँ चमकने दो जहाँ उसका स्वागत और सच्चा सम्मान हो। 
                          " राजन सचदेव "

Friday, July 11, 2025

यार से डर लगता है - yaar say dar lagtaa hai (It's the friends I fear)

अब तो हर एक अदाकार से डर लगता है
मुझ को दुश्मन से नहीं यार से डर लगता है

मुझ को बालों की सफ़ेदी ने ख़बर-दार किया
ज़िंदगी अब तिरी रफ़्तार से डर लगता है 

मेरे आँगन में है वहशत का बसेरा 'अफ़ज़ल'
मुझ को घर के दर-ओ-दीवार से डर लगता है
                    ~ अफ़ज़ल इलाहाबादी ~
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Ab to har ek adaakaar say dar lagtaa hai 
Mujh ko dushman say nahi yaar say dar lagtaa hai 

Mujh ko baalon ki safedi nay khabardaar kiya
Zindagi - ab teri raftaar say dar lagtaa hai 

Meray aangan me hai vehshat ka baseraa 'Afzal'
Mujh ko ghar kay dar-o-diwaar say dar lagtaa hai 
                  By ~ Afzal Alaahabadi ~ 
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                     English translation

Now, every actor in disguise, I fear 
It's not the enemy, but the friends I fear

These greying hairs are whispering in my ear 
O Life - It's your fast pace that now I fear 

Chaos has made its home in my backyard 
Now, even the doors and walls of my home, I fear
                          " Rajan Sachdeva "

Life is simple, joyous, and peaceful

       Life is simple.  But our ego, constant comparison, and competition with others make it complicated and unnecessarily complex.        ...